اولین برنامه از مجموعهنشستهای دانشجویی <بازیآفرینان سینمای ایران> در دانشگاه هنر با حضور فاطمه معتمدآریا و نمایش فیلم <گیلانه> برگزار شد.
در این نشست معتمدآریا به سوالات حاضران پاسخ گفت و مسائل متفاوتی را در زمینه بازیگری و سینمای ایران مطرح کرد.
از نظر معتمدآریا برای یک بازیگر نه مکانیک بودن نیاز هست تا جامعهشناسی، مردمشناسی و روانشناسی به عنوان 3 عنصر مهم و مورد علاقه بازیگر وجود داشته باشد. او گفت: <اگر بازیگری علاقهمند به این 3 مقوله نباشد، تبدیل به یک مکانیک میشود و اگر نسبت به اتفاقات جامعه خود بیتوجه باشیم نمیتوانیم فیلمهای موفق بسازیم.> از نظر معتمدآریا ضعف فیلمنامه از مشکلات مهم سینمای ایران است. او گفت: <نزول جایگاه سناریو بسیار وحشتناک و غیرقابل توضیح است و دلیل اصلی این است که مناسبتی و سفارشی کار میشود به این ترتیب افراد خلاقیت خود را از دست میدهند.>
معتمدآریا گفت: بین سالهای 67 تا 72 بهترین فیلمنامهها ساخته شد، اما بعد از تحولات سیاسی بود که فیلمنامهها بسیار سطحی و سیاسی شدند بهطوری که بعد از سال 72، بدترین فیلمهای بهترین کارگردانها ساخته شد و مشکل اساسی آنها مربوط به فیلمنامهها است. ورود نابازیگران را به گونهای آغاز کردیم که سرانجامی ندارد. نابازیگری در سینمای ما تبدیل به یک اصل شده و اگر این اصل را پذیرفتیم باید حضور افراد غیرمتخصص را هم به عنوان کارگردان پذیرا شویم. وی تاکید کرد: بسیاری از بازیگران زاییده نیازهای تماشاگران دوره خودشان هستند و متاسفانه نزول سطح سلیقه تماشاگران، در سالهای اخیر منجر به ساخت فیلمهای سطحی شده است زیرا تماشاگران ما تنها دنبال این هستند که ساعتی را در سینما بخندند! |